Kolano biegacza

„Kolano biegacza”, inaczej zespół pasma biodrowo- piszczelowego (ITBS) jest najczęściej występującą u biegaczy kontuzją stawu kolanowego. To typowy uraz o charakterze przeciążeniowym, powodujący ból bocznego przedziału kolana. Powodem wystąpienia zespołu pasma biodrowo- piszczelowego jest cykliczne tarcie (lub kompresja) pasma o nadkłykieć boczny kości udowej.

Występowanie: biegacze długodystansowi, kolarze, narciarze, ciężarowcy, piłkarze nożni, zazwyczaj w wieku średnim

Czynnikiem ryzyka są błędy treningowe podczas których dochodzi do zaburzeń biomechanicznych. Zmiany te wynikają z dysbalansu mięśniowego, czyli osłabienia jednej grupy mięśniowej (np. mięśnia pośladkowego średniego, prostowników i zginaczy stawu kolanowego), a wzmocnienia innej (np. przykurczu mięśni przywodzących oraz odpowiadających za rotację wewnętrzną w stawie biodrowym). Następstwem zmian mięśniowo- powięziowych mogą być ograniczenia ruchomości w stawie biodrowym.

Objawy: ból, często palący, kłujący, promieniujący ku dołowi, zazwyczaj występuje podczas albo po wysiłku fizycznym, a największe natężenie bólu zauważa się podczas zbiegania w dół po pochyłej powierzchni

Lokalizacja: boczna powierzchnia kolana, tuż nad nadkłykciem bocznym kości udowej, 2-3 cm ponad linią stawową

Bieganie z bólem spowoduje zintensyfikowanie objawów oraz zwiększenie ryzyka kontuzji przewlekłej. Wczesna diagnoza ITBS pozwala na skrócenie czasu leczenia rehabilitacyjnego i tym samym szybszy powrót do treningów. Diagnostyka w gabinecie fizjoterapeuty opiera się na badaniu palpacyjnym, testach klinicznych (np. test Noble’a) oraz ocenie zakresu ruchomości. Dalsze postępowanie łączy indywidualnie dobraną terapię tkanek miękkich oraz modyfikację codziennego treningu.

Fizjoterapia

Poznań