Ból pięty. Problem zapalenia rozcięgna podeszwowego nie tylko u sportowców.

Coraz częściej słyszymy w gabinecie lekarskim diagnozę „zapalenie ścięgna podeszwowego„. Co z tym dalej zrobić? Jak leczyć? Oto kilka wskazówek.

Na wstępie należy wyjaśnić, że choroba ta nie występuje tylko u sportowców czy osób aktywnych fizycznie ( np. maratończyków, triathlonistów). Coraz powszechniej pojawia się u osób po czterdziestym piątym roku życia, preferujących siedzący tryb życia i pracy.

Pacjenci, którzy przychodzą do mnie z tym problemem opisują, że objawy rozpoczynają się dość niewinnie od sporadycznego kłucia w okolicy pięty czy porannym dyskomfortem i bólem. Niekiedy wspominają, że zauważali również ból w obrębie łydki czy ścięgna Achillesa. Diagnoza lekarska to często – ostroga piętowa i brak skutecznego leczenia. Czyżby? Otóż udowodniono, że odpowiednia terapia fizjoterapeutyczna jest niezwykle skutecznym narzędziem w leczeniu tych dolegliwości.

Tradycyjne zalecenia medyczne to odpoczynek i zaprzestanie wszelkiej aktywności ruchowej. Czasami lekarz przepisuje zastrzyki z kortyzonu lub niesterydowe leki przeciwzapalne (NLPZ). Początkowo, takie postępowanie może przynieść zamierzony efekt, jednak po powrocie do codziennych czynności symptomy pojawiają się na nowo. Powodem tego jest napięta, w dalszym ciągu, i nieelastyczna powięź podeszwowa oraz napięte mięśnie łydki. Farmaceutyki mogą chwilowo załagodzić objawy, jednakże jeśli nie zajmiemy się przyczynami, to zwiększy się prawdopodobieństwo nawrotu.

Sesja zabiegów u Fizjoterapeuty i głęboka praca tkankowa na powięzi podeszwowej jest najbardziej skuteczna, kiedy dołączymy do tego regularne wykonywanie przez pacjentów prostych ćwiczeń rozciągających.

Cierpisz na podobne dolegliwości? Umów się na wizytę. Wypełnij formularz kontaktowy lub zadzwoń pod numer telefonu 781 087 800

mgr Magdalena Zygmańska

fizjoterapeuta  Fizjoclinic

nauczyciel akademicki Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu