7 prawd na temat ścięgna Achillesa

Ścięgno Achillesa, in. ścięgno piętowe jest jednym z najmocniejszych i najgrubszych ścięgien w organizmie. Umożliwia zginanie podeszwowe w stawie skokowym. Pierwsze objawy bólowe są sygnałem do podjęcia leczenia i zmiany obciążeń treningowych.

1.           Tendinopatie (schorzenia ścięgien) nie ustąpią po odpoczynku– ból może się pomniejszyć ale powrót do aktywności jest ponownie bolesny, ponieważ odpoczynek nie zwiększył tolerancji ścięgna na obciążenia

2.           Tendinopatia może być spowodowana przez różne czynniki ryzyka. Główną przyczyną jest nagła zmiana w zwyczajnych czynnościach – chodzenie, bieganie skakanie. U niektórych ludzi można wykryć pewne predyspozycje związane z biomechaniką stopy (wytrzymałość) czy czynnikami ogólnoustrojowymi (wiek, menopauza, podwyższone stężenie cholesterolu). U takich osób nawet subtelne zmiany w aktywności mogą prowokować bóle.

3.           Ćwiczenia są najbardziej  skutecznym i potwierdzonym sposobem leczenia. Stopniowe obciążenia pozwolą rozwinąć większą tolerancję. Bez istotnego bodźca obciążającego nie poprawi się tendinopatii. Ćwiczenia ekscentryczne mięśnia trójgłowego łydki cieszy się dużą skutecznością.

4.           Istotne jest modyfikowanie obciążeń, które niekiedy oznaczają ich zmniejszenie.

5.           Pasywne leczenie tendinopatii (masaż, ultradźwięki, zastrzyki) rzadko powoduje poprawę długoterminową. Ćwiczenia oraz terapia manualna są często istotnym elementem terapii. Szybka reakcja pozwala na skuteczne i sprawne pozbycie się problemu.  Należy pamiętać, aby unikać wielokrotnych wstrzyknięć ponieważ wiąże się to z gorszym wynikiem leczenia.

6.           Ćwiczenia musza być zindywidualizowane. Opierają się na indywidualnych odczuciach oraz wykonywanych funkcjach. Stopniowe zwiększanie obciążeń umożliwi przywrócenie funkcji z ograniczeniem bólu.

7.           Zmiany w ścięgnach pod wpływem ćwiczeń pojawiają się powoli. Trzeba być cierpliwym i upewniać się ze ćwiczenia są wykonywane poprawnie. W tym przypadku nie ma drogi na skróty.