Dlaczego kręgosłup boli ?

Powodów jest kilka. Praktycznie na wszystkie możesz zaradzić. Pozbycie się bólu pleców wiąże się jednak ze zmianą własnych przyzwyczajeń. Dlatego wizyta u fizjoterapeuty jest pierwszym krokiem na drodze do poprawy zdrowia i samopoczucia.

Pierwszym i najważniejszym powodem bólu kręgosłupa, innych stawów obwodowych oraz mięśni jest brak ruchu. Siedzimy w pracy przy biurku, później w domu przed komputerem albo na kanapie. Dzieci po szkole, zamiast biegać po podwórku, grają w gry komputerowe. Aktywność fizyczna jest ostatnią rzeczą, o której myśli przeciętny Polak. Czas to zmienić! Brak ruchu powoduje osłabienie mięśni, co skutkuje zmianami przeciążeniowymi aparatu ruchu. Konsekwencje są już bolesne.

Kolejne, niekorzystne dla naszego zdrowia przyzwyczajenie to garbienie. Podnoszenie i dźwiganie ciężkich przedmiotów na wyprostowanych nogach. Wychylanie głowy w kierunku komputera czy pochylanie nad deską do prasowania. Niedbałe siedzenie w pracy i nieprzestrzeganie zasad ergonomii jest poważnym błędem. Oczywiście nie ma idealnej pozycji siedzącej, natomiast warto przeznaczyć kilka minut na ćwiczenia mięśni tułowia oraz zadbać o naturalne krzywizny kręgosłupa podczas siedzenia w aucie czy przed komputerem.

Stres. Każdego dnia, bezwiednie nasze mięśnie napinają się długie godziny. Dopiero wieczorem czujemy sztywność i tkliwość mięśni. Długotrwałe napięcie prowadzi do przewlekłego bólu i w efekcie do zmian zwyrodnieniowych

Sports massage

Jak zaradzić bólom kręgosłupa?

To proste, wybrać się do fizjoterapeuty. Dokładny wywiad i analiza przebiegu choroby będzie kluczem do rozwiązania problemów kręgosłupowych. Specjalista dobierze odpowiednią terapię i serię ćwiczeń. Zazwyczaj już pojedyncza wizyta przynosi ogromne rezultaty. Należy zdawać sobie sprawę, że im dłużej zaniedbujemy swoje plecy, tym terapia będzie dłuższa i  bardziej wymagająca.  Oczywiście, nie należy zapomnieć o częstych spacerach 😉

mgr Magdalena Zygmańska / Fizjoclinic Centrum Rehabilitacji Medycznej i Terapii Manualnej